Dagens ridning!

Idag sprack min plan om att ha markarbete/hoppning. När jag red fram kände jag att hon inte lyssnade på mig, var stel och allmänt stoig så planerna ändrades. Det skulle inte vara någon idé att jobba med bommar idag eftersom hon blir ännu starkare då så det blev dressyr istället. Jag jobbade väldigt basic idag och målet var att få en lugn och avslappnad häst och det fick jag slita för. Jag skrittjobbade mest de första 20 minutrarna och det var en kamp. Hon vägrade lyssna på mig och var fokuserad på allt annat än mig. Vi jobbade på med volter, hörnpasseringar, bakdelsvändningar och raka spår. När man böjer henne så brukar hon ofta skjuta ut bogen så jag jobbade med att ha henne ganska rak i volterna. Jag började faktiskt med att göra om volten till en kvadrat så man har en rak häst och gör hörnpasseringar i varje hörn av kvadraten. Det är en riktigt bra övning och när man har koll på bogarna kan man sakta göra om den till en volt men ha samma tänk som innan.
 
Hon lossnade tillslut en aning och jag började travjobba lite och då var det dax för nästa utamning. Att få en lugn och avslappnad i traven. Först drog hon bara iväg men jag sa ifrån men en gång och hon fatta. Vi jobbade på med volt och fyrkantspår, övergångar och halvhalter. Efter ett tag tog hon halvhalterna riktgit bra och hon lugnade ner sig och började bli avslappnad och fin. När det gick som bäst saktade jag av och jobbade i skritt med serpentinbågar i olika storlekar. Ville att hon skulle böja igenom och det tog ocksp emot i början men efter tag blev det bättre. Vänster går alltid bra med det är höger som är lite jobbigar men vi jobbar på, det blir bättre med tiden. Innan jag avslutade gjorde jag två galoppfattningar i vardera varv och det gick bra. Slutligen travade jag av och oj vad fin hon var. Avslappnad, lugn och lösgjord var hon. Hon var lätt i handen och hade bra takt och balans. Vi travade av på fyrkanspåret och hon frustade och var nöjd, precis som jag!
 
Målet uppfylldes för dagens och jag är taggad på att jobba vidare i dressyren. Det kanske blir så att jag struntar i bommar och hinder denna vecka och rider dressyr, typ samma arbete. Möjligtvis att jag har lite dressyrbommar på söndag vi får se. Men jag är riktigt nöjd med min fina tjej!
 
 
Tog med mig kameran idag så snart kommer ett inlägg med bilder på min snygging!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0